- Jak marihuana wpływa na kreatywność ?
- Czy marihuana może w skuteczny sposób wpływać na efektywność uczenia się?
- Dlaczego studenci sięgają po marihuanę?
Studenci szkół wyższych używający marihuany wykazują oznaki większej motywacji w porównaniu z osobami, które jej nie używają
Naukowcy ponownie podważają pogląd, że osobom palącym marihuanę brakuje motywacji, a najnowsze badanie sugeruje, że może być wręcz przeciwnie.
W badaniu opublikowanym w czasopiśmie Experimental and Clinical Psychopharmacology przetestowano ten stereotyp, rekrutując 47 studentów – 25 osób często używających marihuany i 22 osoby niepalące – i prosząc ich o udział w serii testów behawioralnych znanych pod nazwą Effort Expenditure for Rewards Task.
W poprzednich badaniach na ten temat „stosowano rozbieżną metodologię i nie kontrolowano kluczowych zmiennych zakłócających” – piszą naukowcy. W nowym badaniu starano się uwzględnić te zmienne i stwierdzono, że „dni spędzone w ciągu ostatniego miesiąca z marihuaną i objawy zaburzeń związanych z używaniem konopi przewidywały prawdopodobieństwo wyboru próby wymagającej dużego wysiłku”.
Innymi słowy, osoby często używające marihuany częściej niż osoby z grupy kontrolnej wybierały zadania, które wskazywały na wyższy poziom motywacji.
„Wyniki te dostarczają wstępnych dowodów na to, że studenci college’u używający marihuany są bardziej skłonni do podejmowania wysiłku w celu uzyskania nagrody, nawet po uwzględnieniu wielkości nagrody i prawdopodobieństwa jej otrzymania” – napisali autorzy. „Dlatego też wyniki te nie potwierdzają hipotezy zespołu amotywacyjnego”.
„W przeciwieństwie do hipotezy zespołu amotywacyjnego, studenci college’u używający większej ilości konopi indyjskich częściej wybierali opcję wyboru wymagającą dużego wysiłku, niezależnie od wielkości nagrody, prawdopodobieństwa i oczekiwanej wartości całkowitej nagrody. Chociaż nie odnotowano znaczącej różnicy między grupami używającymi konopi indyjskich, efekt był średniej wielkości, co potwierdza związek między używaniem konopi indyjskich a częstszym dokonywaniem wyborów wymagających dużego wysiłku.”
Autorzy badania z Uniwersytetu w Memphis zastrzegli jednak, że wyniki nie muszą świadczyć o tym, że osoby często używające konopi indyjskich stosują „zachowania ukierunkowane na cel bez upośledzenia”. Stwierdzili też, że należy przeprowadzić więcej badań na większych grupach.
Badanie przeprowadzone w 2020 r. wśród starszych Amerykanów również wykazało, że w trakcie czteromiesięcznego okresu próbnego osoby spożywające konopie indyjskie częściej wykonywały ćwiczenia fizyczne i angażowały się w większą aktywność fizyczną niż osoby, które ich nie używały.
Dlaczego marihuana jest ostatnio tak popularna wśród studentów?
Badania konsekwentnie wykazują, że ludzie sięgają po marihuanę, aby poczuć haj, doświadczyć lepszych uczuć, zwiększyć więzi społeczne lub poradzić sobie z określonymi uczuciami i nastrojami.
Wśród młodych dorosłych na początku pandemii odnotowano niewielki wzrost w kierunku używania marihuany z powodu nudy, prawdopodobnie z powodu początkowego nakazu fizycznego dystansu i pozostawania w domu. Jednak do głównych powodów używania marihuany, zarówno przed pandemią, jak i w jej trakcie, należy uczucie przyjemności lub haju związane z używaniem marihuany.
rozważ zakup w VapeFully 💜 |
Ilu studentów szkół wyższych rzeczywiście używa marihuany?
W 18 stanach zalegalizowano marihuanę do celów niemedycznych lub „rekreacyjnych” – pierwszy z nich zrobił to w 2012 r. – dostęp do marihuany zwiększył się, zwłaszcza dla studentów powyżej 21 roku życia. W trzech ostatnich raportach Monitoring the Future – ogólnokrajowego badania dotyczącego używania narkotyków, przeprowadzanego co roku przez Uniwersytet Michigan – wykazano, że od 43% do 44% uczniów szkół wyższych zgłasza używanie konopi indyjskich w ciągu ostatniego roku, jednak ponad połowa uczniów szkół wyższych nie zgłasza tego faktu. Jest to ważne, ponieważ badania wykazały, że jeśli ludzie myślą, że „wszyscy” coś robią, są bardziej skłonni sami zacząć to robić lub robić to częściej.
Jak palenie marihuany wpływa na wyniki w nauce?
Badacze często słyszą, jak uczniowie mówią, że marihuana jest „bezpieczna”, „naturalna” lub że to „tylko zioło”, ale badania mówią zupełnie co innego o potencjalnych zagrożeniach. Jest to szczególnie prawdziwe w przypadku marihuany o wysokiej mocy, która dominuje na rynkach w stanach legalnych i medycznych.
Opublikowane badania konsekwentnie wykazują, że im częściej uczeń college’u używa marihuany, tym niższa jest jego średnia ocen, tym częściej zgłasza opuszczanie zajęć i tym dłużej trwa proces jego ukończenia.
Prawdopodobnie najbardziej bezpośredni wpływ na wyniki w nauce ma związek między używaniem marihuany a upośledzeniem uwagi i pamięci. Zależność ta jest udokumentowana od lat, także w przypadku studentów.
Dobrą wiadomością jest to, że badania, w których obserwowano ludzi w trakcie abstynencji, wykazują, że po zaprzestaniu używania marihuany poprawia się sprawność poznawcza, choć może to trwać nawet 28 dni abstynencji. Wiele zależy od tego, jak często ktoś używa marihuany oraz od jej rodzaju i mocy. Jednak niezależnie od tego, wydaje się, że im częściej ktoś używa, tym bardziej prawdopodobne jest, że będzie miał problemy z uwagą, pamięcią i innymi zdolnościami poznawczymi.
W artykule z sierpnia 2021 r. na temat zaleceń dotyczących używania konopi indyjskich przez osoby z grupy mniejszego ryzyka autorzy stwierdzili, że osoby używające konopi indyjskich i doświadczające zaburzeń funkcji poznawczych powinny rozważyć zrobienie przerwy lub znaczne ograniczenie ilości i mocy używanej marihuany.
Czy istnieją jakieś korzyści akademickie lub edukacyjne?
Niektórzy studenci, którzy zazwyczaj używają marihuany, mówią, że kiedy jej nie używają, nie mogą usiedzieć w miejscu, czują się niespokojni i zaniepokojeni. Studenci ci mogą zakładać, że używanie marihuany „pomaga” im.
Niestety, lęk i niepokój, których doświadczają, gdy nie używają marihuany, mogą być objawami odstawienia narkotyku. Mogą one także wskazywać na uzależnienie od marihuany, czyli tzw. zaburzenie związane z używaniem konopi indyjskich. Może to oznaczać, że jeśli uczniowie kontynuują używanie marihuany, odczuwają mniejszy niepokój lub niepokój, ale w rzeczywistości, poprzez wznowienie używania, powstrzymują objawy odstawienia.
Czyżbyśmy o czymś zapomnieli?
Nauka musi nadrabiać zaległości w stosunku do sprzedawanych obecnie produktów z konopi. Spośród wielu kannabinoidów występujących w konopiach indyjskich THC, składnik psychoaktywny zwykle kojarzony z „hajem” po marihuanie, jest prawdopodobnie najlepiej zbadany. W Stanach Zjednoczonych w latach 70. stężenie THC wynosiło średnio poniżej 2%, w latach 80. osiągnęło 3%, w połowie lat 90. wynosiło 4%, a w 2018 r. stale rosło i osiągnęło prawie 15%.
Obecnie, zwłaszcza na legalnych rynkach, obserwujemy jeszcze wyższe stężenia. Na przykład w stanie Waszyngton produkty typu flower – czyli marihuana palona – zwykle przekraczają 20% THC. Koncentraty, do których zalicza się dabs, olej haszyszowy i inne produkty, rutynowo przekraczają 60% THC.
Za „mocną” marihuanę uważa się wszystko, co zawiera ponad 10% THC. Używanie konopi indyjskich o silnym działaniu wiąże się z wieloma konsekwencjami, w tym z większym ryzykiem wystąpienia zaburzeń związanych z używaniem konopi indyjskich i niekorzystnymi skutkami dla zdrowia psychicznego.
Źródła: https://www.marijuanamoment.net/, https://theconversation.com/, https://news.umich.edu, https://eu.usatoday.com
Autor:
VapoManiak, wielki fan waporyzacji, kolekcjoner i niezależny recenzent waporyzatorów. Masz pytanie? Napisz do mnie lub zostaw komentarz – odezwę się! Zapraszam też na grupę na Facebooku: Waporyzacja Ziół Leczniczych, gdzie otwarcie dzielę się swoją wiedzą i odpowiadam na bieżące pytania.