Sprzedaż legalnej marihuany na poziomie globalnym w 2020 r. wzrosła o 45% w porównaniu z rokiem 2019. Dodatkowo obecnie kilka wiodących firm odnotowało nawet trzycyfrowy wzrost przychodów. Lata pandemiczne wbrew pozorom były bardzo dobre dla branży konopi indyjskich i CBD. Według firmy BDSA zajmującej się badaniem rynku branżowego w 2021 porównaniu z rokiem poprzednim również wystąpiły znaczne wzrosty. Tak dobre perspektywy rynku konopi indyjskich znalazły odzwierciedlenie w zakresie ubiegłorocznych fuzji i przejęć. Szczególnie dwie transakcje związane z branżą konopi indyjskich miały wielomiliardowe wyceny. Chodzi tutaj o przejęcie GW Pharmaceuticals przez Jazz Pharmaceuticals oraz przejęcie Harvest Health & Recreation przez Trulieve Cannabis.
Co wpłynęło na tak korzystne warunki dla rozwoju branży konopnej?
Wzrost wartości rynku konopi indyjskich w czasie pandemii napędzały dwa czynniki. Pierwszym z nich jest rosnące zapotrzebowanie konsumentów na produkty, które poprawiają ich zdrowie i samopoczucie. Drugim jest postępująca legalizacja marihuany medycznej i niemedycznej, zwłaszcza w USA.
Pandemia spowodowała nasilenie obaw o zdrowie i dobre samopoczucie
W szczytowym okresie pandemii konsumenci, bardziej niż wcześniej obawiali się o siebie i swoich najbliższych. Zresztą nic dziwnego gdyż COVID-19 nie tylko bezpośrednio zagrażał zdrowiu fizycznemu konsumentów, ale także środki dystansu społecznego wprowadzone w celu ograniczenia rozprzestrzeniania się wirusa zmusiły wiele osób do pozostania w domach oraz powstrzymanie się od osobistych spotkań z przyjaciółmi czy rodziną.
rozważ zakup w VapeFully 💜 |
Pandemia spowodowała zainteresowanie bezpieczniejszymi alternatywami alkoholu
Obawy i dyskomfort psychiczny to najczęstszy problem konsumentów, co znalazło odzwierciedlenie w badaniu konsumenckim GlobalData za I kwartał 2021 roku. Badanie wykazało, że 26% konsumentów było „dość zaniepokojonych” wpływem COVID-19 na ich zdrowie/zdrowie, a 38% było „bardzo zaniepokojonych”. Wiele osób szukało w trakcie pandemii ucieczki od problemów, a powszechnie znane są skutki zbyt częstego korzystania z alkoholu. Badanie konsumenckie GlobalData na I kwartał 2022 roku pokazuje, że rok później niewiele się zmieniło. Z badania wynika, że 32% konsumentów „często” kieruje się przy wyborze THC lub CBD wpływem, jaki produkt ma na ich zdrowie i samopoczucie, a 34% „zawsze” kieruje się tym kryterium.
Konopie to doskonały biznes
Na zakupy konsumentów coraz większy wpływ mają kwestie związane ze zdrowiem i samopoczuciem. CBD czy THC to obecnie produkty typu wellness. Znajduje to odzwierciedlenie w zakresie fuzji i przejęć w sektorze dóbr konsumpcyjnych w ubiegłym roku. W raporcie „Global M&A Deals in 2021 Top Themes in the Consumer Goods Sector” firma GlobalData wskazała wspomniane przed chwilą kryteria jako najważniejszy trend napędzający sprzedaż w sektorze dóbr konsumpcyjnych.
Produkty z konopi indyjskich są odpowiedzią na potrzeby konsumentów
Wiele produktów z konopi indyjskich jest zgodnych z trzema kluczowymi preferencjami klientów. Dominujący jest trend zdrowia i odnowy biologicznej, a także pochodne w stosunku do nich SPA i wspomniane wcześniej wellness. W raporcie analitycznym TrendSights 2021 firmy GlobalData wskazano, że konsumenci coraz częściej poszukują produktów naturalnych, ponieważ lepszy dostęp do informacji umożliwia im lepsze poznanie swojego organizmu bez ingerencji środków typowo farmakologicznych. Klienci coraz chętniej wybierają także alternatywne produkty pochodzenia roślinnego, do czego przyczyniają się obawy związane ze składami chemicznymi preparatów. Zresztą nic dziwnego, gdy rynek i prawo amerykańskie są niezwykle restrykcyjne pod tym kątem.
Na czym polegają normy związane z marihuaną na rynku amerykańskim?
Firma farmaceutyczna potrzebuje średnio co najmniej dziesięciu lat, aby nowy lek przeszedł niezbędne procedury legislacyjne. Proces obejmuje pięć kluczowych etapów, począwszy od wstępnych badań i prac rozwojowych, poprzez testy przedkliniczne i kliniczne. Po nich następuje ocena regulacyjna. Zazwyczaj jest najbardziej złożoną i najtrudniejszą częścią procesu, w ramach którego składany jest wniosek o rejestrację nowego leku (NDA). Następnie konieczne staje się monitorowanie bezpieczeństwa po wprowadzeniu leku na rynek przez FDA. Praca producenta nie kończy się jednak na tym. Teraz marka znaleźć musi sposób na zwiększenie wartości i rozpoznawalności produktu na rynku w ciągu jego około 20-letniego cyklu dystrybucji.
CBD i THC jako naturalne środki na obawy i lęk przed utratą zdrowia
Kannabidiol (CBD) jest jednym z produktów z konopi, który spełnia wszystkie trzy powyższe kryteria. CBD łagodzi stany lękowe i stres oraz poprawia sen. Ponadto jest niepsychoaktywny, czyli nie wiąże się bezpośrednio z receptorami kannabinoidowymi w mózgu w taki sam sposób, jak tetrahydrokannabinol (THC). W związku z tym CBD nie powoduje zmian stanów świadomości czy funkcji kognitywnych.
CBD jako bezpieczniejsza alternatywa dla THC
Kannabidiol może poprawić zdrowie psychiczne i samopoczucie konsumentów, nie wywołując efektów charakterystycznych dla marihuany. Ponadto CBD jest produktem pochodzenia roślinnego i nie jest wytwarzane syntetycznie. To natomiast idealna cecha z perspektywy klienta, który nie chce kupować żadnych środków, które nie powstają w 100% zgodzie z naturą.
Legalizacja marihuany jest coraz powszechniejsza
W ciągu ostatnich dwóch lat w coraz większej liczbie regionów zalegalizowano stosowanie konopi indyjskich do celów pozamedycznych. To natomiast poszerzyło bazę klientów branży, a w tym okresie dodatkowo kilka stanów USA zalegalizowało rekreacyjne użytkowanie konopi indyjskich. Do takich obszarów administracyjnych należą m.in. Arizona, Montana, Nowy Jork, Connecticut, Nowy Meksyk i Wirginia. Illinois zalegalizowało rekreacyjne wykorzystanie marihuany dopiero w 2019 roku. Przepisy natomiast weszły w życie dopiero w 2020 roku. BDSA zwraca uwagę na to, że sprzedaż legalnej marihuany w USA wzrosła o 46% w 2020 r., a jako przyczynę tego wzrostu podaje nowe rynki dla osób dorosłych w USA. Poza Stanami Zjednoczonymi, Malta zalegalizowała marihuanę rekreacyjną pod koniec ubiegłego roku.
Czy tendencja do wzrostów będzie kontynuowana?
Badanie konsumenckie GlobalData na I kwartał 2022 r. pokazuje, że troska o zdrowie i dobre samopoczucie pozostaje równie istotna, jak lata wcześniej. W USA legalizacja marihuany do celów rekreacyjnych stopniowo rozprzestrzeniała się w latach 2010-tych i nadal pozostaje zachowany właśnie ten trend. Nowy kanclerz Niemiec Olaf Schultz, wyraził ambicje zalegalizowania konopi indyjskich do celów rekreacyjnych, a w Luksemburgu legalizacja marihuany do celów rekreacyjnych została opóźniona w ubiegłym roku tylko z powodu kwestii pandemicznych.
Zastanawiasz się nad terapią z użyciem medycznej marihuany? Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź, czy się kwalifikujesz!
COVID-19 wpłynął istotnie na rozwój branży
Trendy regulacyjne i zmieniające się preferencje konsumentów, które do tej pory napędzały niedawny wzrost branży konopi indyjskich, nie wykazują obecnie żadnych oznak spadku zainteresowania. Ostatnie fuzje i przejęcia sugerują, że nie tracą na tym ani firmy konopne, ani ogólnie sektor dóbr konsumpcyjnych. W końcu trzy z dziesięciu najbardziej wartościowych transakcji korporacyjnych w pierwszym kwartale 2022 r. w sektorze dóbr konsumpcyjnych stanowiły przejęcia firm z branży konopi indyjskich. Na rynku europejskim z kolei sytuacja ta znajduje analogiczne odbicie.
Źródło: https://420intel.com
Autor:
VapoManiak, wielki fan waporyzacji, kolekcjoner i niezależny recenzent waporyzatorów. Masz pytanie? Napisz do mnie lub zostaw komentarz – odezwę się! Zapraszam też na grupę na Facebooku: Waporyzacja Ziół Leczniczych, gdzie otwarcie dzielę się swoją wiedzą i odpowiadam na bieżące pytania.